Keskustan Raahen kunnallisjärjestön kannanotto 11.3.2014:

Raahen keskustalaiset kannustavat äänestämään kevään vaaleissa

Kevään aikana Raahen seutukunnassa on tiedossa eduskuntavaaleihin Siika- Pyhäjokialueen ehdokkaita perkaava esi- esivaali sekä Euroopan parlamentin jäsenten vaalit. Eduskuntavaalien esi-esivaali on jäsenvaali, jossa Keskustan jäsenet äänestävät ehdokastaan. Myös äänestyspaikalla on mahdollisuus liittyä Keskustan jäseneksi. Ehdokkaiksi on tähän mennessä nimetty paikallisyhdistysten toimesta Hanna-Leena Mattila, Pasi Parkkila, Jukka Kodis, Antero Aulakoski ja Jussi Isokoski. Jäsenvaali pidetään 11.-13. huhtikuuta.

Eurovaalit on 25.5.2014 ja ennakkoäänestysaika on 14.-20.5.2014 Mirja Vehkaperä ja Hannu Takkula on nimetty keskustalaisiksi eurovaaliehdokkaiksi Pohjois-Pohjanmaalta. Eurovaaleissa valitaan 751 jäsentä parlamenttiin 28 jäsenvaltiosta. Suomella on 13 jäsentä Euroopan parlamentissa.

Keskustan Raahen kunnallisjärjestö isännöi lauantaina 5.4. eurovaaleja vauhdittavan tilaisuuden Raahesalissa, jonne saapuu Vehkaperän ja Takkulan lisäksi myös Mikael Pentikäinen keskustelemaan eurovaaliteemoista. Eurovaalien äänestysaktiivisuus on ollut perinteisesti alhainen, mutta kyselytutkimukset antavat viitettä parantuvasta aktiivisuudesta tulevissa vaaleissa. Keskustan Raahen kunnallisjärjestön toive on, että Raahen seutukunnan väki lähtee liikkeelle kevään paikallis- ja eurovaaleissa. Äänestämällä  vaikutetaan siihen, että saadaan parhaimmat edustajat kansallisille ja eurooppalaisille vaikutusfoorumeille.